به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از استان مرکزی، روحاله محسنزاده مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان مرکزی با اشاره به اهمیت مدیریت مصرف برق و پایداری شبکه روشنایی راهها اظهار داشت: با همکاری شرکت توزیع نیروی برق و سرمایهگذار بخش خصوصی، بر اساس تفاهمنامه صورت گرفته سه جانبه، عملیات تعویض لامپهای روشنایی بزرگراه اراک - راهجرد با لامپهای کممصرف LED شروع شده است.
وی افزود: این اقدام برای اولین بار در کشور به مرحلهی اجرا رسیده که تأثیر بسزایی در کاهش مصرف برق و پایداری شبکه روشنایی راهها خواهد داشت.
به گفته مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان مرکزی بر اساس مفاد تفاهمنامه مذکور، حدود هشت هزار لامپ کممصرف LED جایگزین چراغهای قدیمی خواهد شد که تاکنون حدود ۲۰۰ چراغ در فاز نخست در محدوده اراک تا ابراهیمآباد نصب شده و قرار است در تمام طول ۶۵ کیلومتری این محور انجام شود.
محسنزاده ارزش ریالی این پروژه را ۹۶۰ میلیارد ریال برشمرد و خاطرنشان کرد: این هزینه توسط سرمایهگذار بخش خصوصی تأمین شده که نشان از همراهی، وفاق و همافزایی دولت با سرمایهگذاران بخش خصوصی دارد.
اقدام برای پایداری انرژی توسط راهداری استان مرکزی
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان مرکزی در ادامه به توسعه زیرساختهای انرژی پایدار توسط این ادارهکل با شروع عملیات اجرایی برای احداث فاز چهارم نیروگاه خورشیدی در محوطه اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای استان خبر داد و افزود: در تلاش هستیم تا با مدیریت مصرف صحیح انرژی، در پایداری شبکه توزیع نیروی برق و استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر سهیم باشیم.
وی یادآور شد: در سه فاز قبلی ۸۰ کیلووات برق توسط نیروگاه خورشیدی این اداره کل تولید میشد که با اجرای فاز چهارم، ۱۰۰ کیلووات دیگر به شبکه افزوده خواهد شد و در مجموع توان تولید برق به ۱۸۰ کیلووات خواهد رسید.
محسنزاده اعتبار اجرای فاز چهارم نیروگاه خورشیدی را ۴۹ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: اعتبار هزینه شده برای سه فاز قبلی نیز حدود ۱۸ میلیارد ریال بوده است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان مرکزی ابراز امیدواری کرد با مجموعه اقدامات انجام شده در زمینه توسعه پایدار، نقش بسزایی در مدیریت مصرف برق داشته باشیم.